Bokföring och redovisning är två viktiga begrepp inom ekonomi och företagande.
Vad är skillnaden mellan dem?
RodovisningsHjalp förklara vad bokföring och redovisning innebär, hur de hänger ihop och varför de är viktiga för alla företag.
Bokföring
Bokföring är processen att registrera alla ekonomiska transaktioner som ett företag gör under en viss period.
Det kan till exempel handla om att bokföra inkomster, utgifter, tillgångar, skulder och eget kapital.
Bokföringen sker enligt vissa regler och principer som kallas för bokföringslagen och god redovisningssed.
Syftet med bokföringen är att skapa en tydlig och korrekt bild av företagets ekonomiska situation.
Redovisning
Redovisning är processen att sammanställa, analysera och rapportera den information som bokföringen ger.
Det kan till exempel handla om att göra bokslut, årsredovisning, deklaration och nyckeltal.
Redovisningen sker också enligt vissa regler och principer som kallas för årsredovisningslagen och god redovisningssed.
Syftet med redovisningen är att ge intressenter som ägare, kunder, leverantörer, banker och myndigheter en relevant och trovärdig bild av företagets ekonomiska resultat och ställning.
Bokföring och redovisning är två olika men sammanhängande processer.
Bokföringen är grunden för redovisningen, och redovisningen är utvecklingen av bokföringen.
Båda processerna är viktiga för att ett företag ska kunna styra sin verksamhet, fatta rätt beslut och uppfylla sina skyldigheter.
Redovisning & Bokföring för UK Ltd
Kontakta revisorn i England ni får stöd och vägledning inom revision för ert UK Ltd bolag.
En prisvärd revision, konsultation och skatterådgivning med förutsägbara kostnader på ett sätt som är enklare för er.